Marcin Bałczewski
Komiks w 2021 roku niejedno ma imię. Przez ostatnie dwanaście miesięcy na polskim rynku pojawiło kilkaset tytułów. Nie był to rok przełomowy, choć pojawiło się kilkanaście ciekawych propozycji, z którymi warto się zapoznać.
Baptiste Bouthier, Heloise Chochois, Non Stop Comics.
11 września oczami nastolatki. Minęło dwadzieścia lat od tragedii, na polskim rynku pojawił się francuski komiks o tych wydarzeniach. Ma on swoje wady, czasami operuje skrótem, momentami jest za bardzo subiektywny, jednak w ostateczności to zapis wydarzeń historycznych. Autorski pamiętnik. Reportaż naszych czasów, nie tylko skupiających się na zdarzeniu z 11 września. Kolejne niepokoje i wydarzenia we Francji czy Hiszpanii pokazują, że świat się zmienia. I ten świat właśnie pokazuje nam autorka.
Grzegorz Weigt, Wydawnictwo Kurc. Ciekawa zabawa z obrazami mistrzów. Odpowiedź na pytanie – co by było, gdyby obraz był fragmentem większej całości, dywagacja na temat tła, historii. Ponad dwudziestu artystów i ich dzieła, od XIV do XX wieku. Ciekawa koncepcyjna opowieść na nieco ponad stu stronach rodzimej produkcji.
Diego Agrimbau i Lucas Varela, Timof i cisi wspólnicy Nieco zapomniany, bo wydany tuż na początku roku, komiks s-f. Ziemia za 50 tysięcy lat. Ludzkość dawno już wymarła. Jedynie dwoje naukowców, Robert i jego żona June, pozostali na orbicie naszej planety w oczekiwaniu, aż ta ponownie nada się do zamieszkania. Pewien błąd spowoduje, że ich misterny plan nie uda się, a całość powędruje w kierunku klasyki w stylu Wyspa doktora Moreau. Robert wraz ze swoimi humanoidami rozpocznie dziwne rządy, mówiące o tym, kim jest człowiek i czym może być człowieczeństwo.
Paco Roca. Kultura Gniewu Hiszpański twórca, to mistrz opowieści sentymentalnych. Tym razem przenosimy się do rodzinnego, wakacyjnego domu, którego trójka dorosłych dzieci musi wysprzątać i przygotować do sprzedaży po śmierci ojca. Niesamowita opowieść pokazująca subiektywne odczuwanie rodziców, przeżywanie tych samych sytuacji w inny sposób przez rodzeństwo i masa wspomnień, które są coraz większą przeszłością. Historia o odejściu i wspomnieniach. Paro Roca tegoroczny rok może uznać za udany, na polskim rynku pojawiły się również jego Koleje losu (Timof Comics) opowiadające o hiszpańskich żołnierzach należących do tzw. dziewiątki, walczącej podczas II Wojny Światowej.
Fábio Moon, Gabriel Bá, Mucha Comics. Adaptacja powieści brazylijskiego pisarza o losach rodziny, a w szczególności braci bliźniaków. Ciekawostka – za całością stoją bracia bliźniacy z Brazylii, który znani są głównie z produkcji superbohaterskich (jak Umbrella Academy). Dwaj bracia to klasyczna epopeja rodzinna, losy dzieci emigrantów z Libanu, którzy próbują ułożyć sobie w życie w rozwijającej się Brazylii.
Guy Delisle, Kultura Gniewu Guy Delisle to mistrz komiksowego reportażu. Jednak wszystko kiedyś się zaczyna – i o takim początku opowiada jego komiks. W tej opowieści od pracy w kanadyjskiej fabryce papieru. Obyczajowa opowiastka zarówno o poznawaniu życia, dojrzewaniu, jak pokazywaniu środowiska pracy. Praktycznie każdy komiks Delisle to „must have”. W 2021 roku Kultura Gniewu wydała jeszcze Shenzen – komiks, od którego zaczęła się cała komiksowa kariera.
Alcante, LF Bollée, Xavier Besse, Lost In Time Historyczna epopeja, a zarazem ciekawy materiał na film fabularny. Zderzenie cywilizacji europejskiej i azjatyckiej. Opowieść o dwóch żołnierzach – Francoi Montagne i Jacques Jordin, którzy w drugiej połowie XIX wieku udają się do Chin w kontyngencie wojsk francuskich i brytyjskich. Historyczny fresk pokazujący walkę, dyplomację, a w tle przejmowanie kontroli na rynku opium.
Daniel Clowles, Kultura Gniewu Clowles należy do najciekawszych amerykańskich twórców komiksu obyczajowego. Jego Ghost World czy Wilson doczekały się adaptacji filmowych. W swoim kolejnym komiksie, fantastycznie narysowanym (inspiracje komiksami superbohaterskimi z lat 40.) opowiada o winie, niemożliwości powrotu, smutku, rozdarciu. Tym razem bohaterem jest nastolatek, który otrzymuje moc i broń mogącą unicestwić wszystko – tytułowy miotacz śmierci. Wszystko to w oparach absurdu, dojrzewania, cierpienia. Jak zawsze w przypadku Clowlesa, warto.
J.M. DeMatties, Jon J Muth, Mucha Comics Znany i ceniony za oceanem J. M. DeMetties chciał udowodnić, że jest scenarzystą nie tylko tworzącym opowieści o superbohaterach (takich jak między innymi Spider-Man). Stworzył niezwykle poetycki i wielowątkowy oraz filozoficzny traktat czerpiący garściami między innymi z Małego Księcia. W tej sposób powstała ponadczasowa baśń, której bohaterem jest młodziutki Moonshadow, hybryda ludzko-kosmiczna, młodzieniec, którego czeka wiele inicjacyjnych przygód na odległych planetach. Moonshadow to ponad pięćset stron komiksu wzbogaconego o opowiadanie ukazujące życie Moona w czasach dojrzałych. Wszystko to niezwykle narysowane przez równie uzdolnionego Jona J. Mutha.
Fredrik Peeters, Timof Comics Oleg to rysownik komiksów z doświadczeniem, którego dopada kryzys twórczy. Swoje problemy łączy z zwyczajnym życiem rodzinnym, żoną i córką. Pseudo autobiograficzna opowieść, pokazująca zarówno siłę komiksu, jak ważność rodziny w świecie artysty. Niekiedy nieco denerwuje pycha i zrzędliwość autora, jednak w ostatecznym rozrachunku to ciekawa opowieść obyczajowa okraszona niezłą kreską.
Margaret Atwood, Rene Nault, Wydawnictwo Jaguar Komiksowa adaptacja wstrząsającej powieści Margaret Atwood. Rene Nault na 240 stronach zmieściła niezwykłą historię podręcznej – służki w jednym z domów. Niedaleka przyszłość na terenie obecnych Stanów Zjednoczonych. Fundamentalna dyktatura powoduje, że społeczeństwo kształtowane jest według nowych zasad społecznych. Oschły, często zimny komiks, pokazujący cierpienie (nie tylko) kobiet. Warto wspomnieć również o innej adaptacji wydanej przez Jaguara w tym roku – Wielki Gatsby, z którym również warto się zapoznać.
Krzysztof „Prosiak” Owedyk, Kultura Gniewu Wybrany najlepszym polskim albumem komiksowym roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. Zbiór anegdotycznych, ironicznych, obrazoburczych historyjek stylizowanych na opowieści ludowe. „Prosiak” nie bierze jeńców – drwi z polskich przywar i naszej zaściankowości. A wszystko to w formie cytatów opartych wielokrotnie na klasycznych bajkach i baśniach. Warto nadmienić, że fragmenty komiksu znalazły się w raporcie Przykłady uprzedzeń i stereotypów w fantastyce wobec chrześcijan przygotowanym przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości.
Jan Mazur, Robert Sienicki, Kultura Gniewu Anegdotyczna opowieść o ostatnim pisarzu, który wyrusza w kosmiczną podroż, aby przy kosmicznym natchnieniu napisać dzieło życia. Jednak rzeczywistość weryfikuje te plany. Bardzo ciekawa wizualnie i niezła fabularnie, nieco ironiczna, rodzima produkcja, z którą warto zapoznać się nie tylko ze względu na jej hołd dla gatunku s-f.
Jon J Muth na podstawie Stanisława Lema, Wydawnictwo Literackie Z okazji Roku Lema na polskim rynku pojawiła się adaptacja tekstu pisarza, której podjął się wybitny rysownik Jon J. Muth. W warstwie fabularnej to wciąż groteskowo-ironiczna opowieść znana większości doskonale, dodatkowo okraszona fenomenalnymi rysunkami. Warto odświeżyć tekst, szczególnie, że wizualnie to bardzo przyjemna podróż.
Alvaro Ortiz, Timof i cisi wspólnicy Siłą komiksu jest cisza, niedopowiedzenie. Zdolni rysownicy potrafią, niby bez wysiłku, poprzez kilka kadrów pokazać najszersze emocje. Polly, Mogo i Piter to przyjaciele, którzy nie widzieli się od kilku lat. Tym razem wspólnie podróżują w celu rozsypania prochów zmarłego przyjaciela. Niesamowita, inteligentna, wciągająca powieść drogi, która tradycyjnie zmieni bohaterów i prowadzi do zaskakującego zakończenia. Plus wiele dowcipnych anegdot między innymi związanych z pochówkiem. Bezsprzecznie najlepszy komiks mijającego roku – z jednej strony kameralny, oszczędny w środkach, z drugiej niezwykle inteligentny i wciągający.
Chip Zdarsky, Mark Bagley, Egmont Dla wielu synonimem komiksu są opowieści o superbohaterach. Jest to oczywiście stwierdzenie krzywdzące, skupiające się na rynku komiksu amerykańskiego (gdzie nie brakuje perełek typu Sabrina Nicka Drnaso wydana w 2020 roku przez Kulturę Gniewu). Jednak i wśród opowiastek o facetach w trykotach znaleźć można takie, które warto przeczytać. Historia życia oparta jest na prostym koncepcie – co by było, gdyby herosi starzeli się jak prawdziwi ludzie. Tak oto otrzymujemy historię Spider-Mana, który w komiksie zadebiutował w latach 60. I poprzez kolejne dekady staje się coraz dojrzalszy (w każdej z dekad prezentowane są przełomowe chwile z komiksów z danego okresu). Dodatkowo w tle widzimy historię Ameryki od czasów wojny w Wietnamie do współczesności. Porządna lektura.
Tom King, Mitch Gerads, Egmont Amerykańcy twórcy, specjalizujący się w opowieściach o superbohaterach, tym razem opowiadają o traumie wojennej, która rozpoczyna się od przejęcia przez USA Bagdadu po zabiciu Saddama Husajna. Opowieść o glinie, Christopherze Henrym, który szkoli tutejszych policjantów, aby utrzymać porządek w mieście. W tle wpływowa Sofia, członkini Małej Rady Odbudowy. Obyczajowa opowieść o jednostkach, które próbują zmienić świat, mimo ciągłych niepowodzeń i porażek.
Bartosz Szybor, Grazia La Padula, Timof i cisi wspólnicy Historia starca – Tolka poszukującego magika, który pozwoli mu wrócić do świata w kapeluszu. Tak naprawdę to znów o traumie wojennej, o utraconym dzieciństwie, poszukiwaniu magii, szczęścia, spokoju. Poza tym warto wspomnieć o innym komiksie do scenariusza Szybor – Jeśli zrobisz to teraz, to co będzie zaraz? (rysunki Piotr Nowacki, Kultura Gniewu) – ciekawa fabularnie, a głównie narracyjnie opowiastka z dobrą stroną graficzną.
Łukasz Ryłko, Kultura Gniewu Nieco pominięta w zestawieniach ciekawa historia wpisująca się w rok Stanisława Lema. Opowieść o robocie przebywającym w przedziwnym świecie. Ponad trzysta stron zabawy z motywami s-f, ciekawej narracji, opowieść o robocie (a być może człowiek zamkniętym w maszynie), który poznaje nieznany mu, dziwaczny, rządzący się własnymi prawami, świat.
Lucas Harari, Centrum Architektury Fascynacja termami doprowadzająca do szału? Opowieść o kolejnej perełce architektonicznej mieszczącej się w szwajcarskiej Vals. Wbrew tytułowi kryminału tu niewiele, ale fascynacji architekturą bardzo dużo. Centrum Architektury wydało kolejny komiks w bardzo ładnej szacie graficznej, nieco inny od poprzednich biografii, jednak także frapujący.
Alfonso Font, Elemental Klasyczny, oldschoolowy komiks autorstwa Alfonso Fonta, bliżej niedookreślona przyszłość, bohater – outsider i problemy, z którymi musi się borykać. Alfonso Font to mistrz s-f. Po Opowieści o niedoskonałej przyszłości czas na bardziej rozbudowanego fabularnie Więźnia gwiazd. Pod koniec roku wyszedł jeszcze jeden jego komiks Clarke & Kubrick, ale jeszcze nie udało mi się z nim zapoznać.
Wilfrid Lupano, Stephane Fert, Timof Comics Dwóch cenionych twórców opowiada historię szkoły dla dziewczyn, która w 1832 roku postanowiła przyjmować również czarnoskóre uczennice. Wywołuje to oczywiście skandal i falę nienawiści. Po jednej stronie grupka nastolatek, po drugiej dojrzali biali mężczyźni. Dynamicznie opowiedziana historia, ciekawa zarówno narracyjnie, jak ilustracyjnie, opowiadająca o nietolerancji i pierwszych próbach emancypacji ciemnoskórych kobiet.
Gipi, Timof i cisi wspólnicy Gipi należy do najważniejszych współczesnych twórców komiksowych, który przełamuje schematy narracyjne. Artysta w tym komiksie rozprawia się z problemem rodziców, ich chorobami i umieraniem. Opowieść o synku i matce przepełniony wieloma alegoriami i ciekawymi rozwiązaniami formalnymi w sferze wizualnej i tekstowej. Warto wspomnieć, że 2021 rok dla Gipiego w Polsce był dobry. Na rynku pojawiły się również Aldobrano (Kultura Gniewu, rysunki Critone) oraz Pewna historia (Timof), jednak to Wyjątkowe… pokazują w okazałości kunszt narracyjny autora.
Denis Bajram, Valérie Mangin, Thibauda De Rochebrune, Elemental Ciekawy, klasyczny, frankofoński s-f. Na bezludnej planecie rozbija się statek badawczy. Okazuje się, że glob jest zamieszkały przez ludzi, którzy nie pamiętają co się stało, skąd są, a opętani są pewną tajemniczą siłą. Niedługi, jednak dobrze skondensowana dawka z inteligentnym przesłaniem.
Trudno opisać wszystkie komiksy wydawane na naszym rynku. Zapewne warto sięgnąć również po takie tytuły jak Raport Brodecka, Mandioca, Korriganie, Studio Lain, Ptaszyna i Trawa, Centrala czy wydanego pod koniec roku Maska. Omnibus, Non Stop Comics. 2021 nie był przełomowy, ale był rokiem kilku perełek i kilkunastu ciekawych komiksów, również polskich autorów.
Marcin Bałczewski
Redaktor naczelny – Andrzej Strąk
Redaktor prowadzący – Mateusz Sidor
adres: Roosevelta 17, 90-056 Łódź.
telefon: 42 636 68 38
e-mail: redakcja@tygiel-kultury.pl